La data de 14 aprilie am depus la Judecătoria Chișinău, sectorul centru, această cerere de chemare în judecată adresată d-l Sergiu Borozan, arhitect interimar, sediu: bd. Ștefan cel mare, 83, d-l Igor Gamrețchi, șeful Direcției generale de transport public, sediu: str. S.Lazo, 18, d-lui, Eliferiu Haruța, șeful IM Asociația de gospodărire a spațiilor verzi. trei zile mai tîrziu, pe 19 aprilie această cerere a fost studiată de către judecătorul Guțan Vitalie care a constatat că în conformitate cu art. 170(1) CPC judecătorul restituie cererea de chemare în judecată dacă reclamantul nu a respectat procedura de soluționare prealabilă a pricinii pe cale extrajudiciară. Judecătorul reține că din cerere și anexele prezentate nu este probat că relamantul a respectat procedura soluționării prealabile a litigiului apărut din copia cererilor anexate rezultă că Veronica Cernei de rînd cu A. Zalevschi s-a adresat către Primarul mun. Chișinău, la 23.03.17 cu un demers prin care au solicitat organizarea urgentă a ședinței publice în Parlament, cu Președintele Moldovei Igor Dodon, Președintele parlamentului Adrian Candu, toți deputații, prim-ministru pavel Filip, , Primarul General Municipiu Chisinau Dorin Chirtoaca cu consilierii tuturor partidelor, Ministru Mediu Valeriu Munteanu, Ministru Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor Iurie Chirinciuc, „ASOCIAŢIA DE GOSPODĂRIRE A SPAŢIILOR VERZI” Î.M. direrctorul Eliferii Haruţa privind interzicerea construcției ilegale a parcărilor stradale și a tăierii masive a arborilor de la marginea bulevardului Ștefan cel Mare si a altor străzi pietonale din Chișinău din contul trotuarelor care sînt un bun public destinat circulației pietonilor, cerere la care Direcția generală de transprt public și căi de comunicație i-a dat răspuns la 29.03.2017. În acest sens, pronind de la cerințele înaintate în cererea de chemare în judecată judecătorul constată cu certitudine că reclamantul nu s-a adresat cu cerere prealabilă către pîriți privind interzicerea construcției parcărilr stradale si continuarea reparației capitale a străzilor. Astfel s-a stabilit că procedura de soluționare pe cale extrajudiciară a litigiului nu a fost respectată. Din considerentele menționate și avînd în vedere faptul că Cernei Veronica n-a respectat procedura de sluționare prealabilă a litigiului în cauză judecătorul ajunge la concluzia de a restitui cererea de chemare în judecată….
Cîteva constatări:
- nu au existat anexe și nici copii ale cererilor adresate înalților demnitari de stat, atașate de Cererea de chemare în judecată. Întradevăr, am semnat cererile trimise de d-l A. Zalevschi, la Presedenție, Parlament si Guvern dar în speranța de a fi susținuți de ei în cauza interzicerii parcărilor stradale. Am si primit raspuns de la secretariatul Parlmentului în care acesta redirecționează soluționarea acestei chestiuni Consiliului municipal Chișinău… Cererea de chemare în judecată am scris-o pe cont propriu pentru că d-l Zalevschi a refuzat, numele lui nu a figurat în cerere. Cum a ajuns să fie menționat în răspunsul judecătorului? În ce măsură aceste cereri adresate Președenției, etc.. au legătură cu tema litigiului – construcției de parcări stradale? Ei nu sînt pîrîți, și oricum retrimit cererile Primăriei… Am remarcat de asemenea că Încheierea a fost scrisă la 19.04.17, peste trei zile după depunerea Cererii de chemare în judecată și a fost trimisă pe 27.04
- În prima cerere au fost menționați trei RECLAMAȚI (pîrîți) si anume: d-l Sergiu Borozan, șeful Direcției Arhitectură… d-l Igor Gamrețchi, șeful direcției Transport public… d-l Eliferiu Haruța, șeful întreprinderii spații verzi… Nu au fost menționați viceprimarul Nistor Grozavu si secretarul Consiliului urban Valeriu Didencu. Dar fiindcă aceștea din urmă și-au pus semnătura pe Autorizația de construcție, am luat interviu de la fiecare dintre ei. Două dintre interviuri au fost editate pe data de 27.03, 1.04 Cu excepția d-lui arhitect-sef Borozan, ceilalți doi au declarat că ei nu au nici o implicare, d-l N.Grozavu a citat legea 163, conform căreia viceprimarii semnează autrizații fără a se implica direct … Ei m-au redirecționat la d-l Gamrețchi, șeful direcției transport public, căruia i-am trimis cerere și am primit răspuns în baza căreia am scris cererea de chemare în judecată. Am primit alte două răspunsuri de la d-l Gamrețchi în care a refuzat să-mi permită să văd Proectul urban. Am primit, de asemenea răspuns de la viceprimarul N. Grozavu în care a refuzat organizarea audierilor publice.
- Citat: Din considerentele menționate și avînd în vedere faptul că Cernei Veronica n-a respectat procedura de soluționare prealabilă a litigiului în cauză judecătorul ajunge la concluzia de a restitui cererea de chemare în judecată…. (încheierea citatului) A existat o activitate prealabilă intensă (interviuri cu reclamații și cu consilierii diferitor partide, etc) dar nu a fost rezultativă. În opinia noastră procedura de soluționare extrajudiciară nu ar fi fost posibilă pentru că lucrările de construcție ale parcărilor stradale erau în toi, au fost implicate mai multe firme, oameni, finanțe… Deși, ne-am fi dorit ca lucrările de construcție a parcărilor stradale să înceteze pe cale extrajuducuară. Cerem continuarea reparației capitale a bd, fără delimitarea în două părți.
- Ne dorim, să se atragă mai multă atenție asupra importanței temei în sine si a probelor propriu zise, care atestă ileglitatea construcției parcărilor stradale. La data de 10 mai am depus o a doua Cerere de chemare în judecată pe care am publicat-o mai jos.
Judecătoria sectorului Centru,
Reclamant: d. Veronica Cernei, jurnalistă, bloger ( revista digitală http://www.autenticaiciacum.wordpress.com) domiciliu
Reclamat: d-l Nistor Grozavu, viceprimar al or. Chișinău, d-l Sergiu Borozan, arhitect interimar, sediu: bd. Ștefan cel mare, 83, d-l Igor Gamrețchi, șeful Direcției generale de transport public, sediu: str. S.Lazo, 18, d-lui
CERERE DE CHEMARE ÎN JUDECATĂ
privind contestarea actului administrativ
Motive factice:
Cererea este scrisă în baza răspunsului semnat d-l Nistor Grozavu, viceprimarul municipiullui Chisinau, d-l Igor Gamrețchi, șeful Direcției generale de transport public, anexat mai jos, în care sîntem informați despre proectul în baza căruia are loc construcția parcărilor stradale, reclamanții considerînd că sînt ilegale.
Construcția parcărilor din contul trotuarelor pietonale pe ambele părți ale bulevardul Ștefan cel Mare este în fapt lezarea drepturilor pietonilor la spațiul pietonal constituit istoric timp de o sută si ceva ani în urmă. Lucrările de construcție sînt însoțite de distrugerea spațiilor verzi și tăierea masivă a copacilor maturi.
Acțiunea reclamantului este întemeiată pe următoarele temeiuri:
Probe care atestă caracterul ilegal al proectului de construcție al parcărilor stradale pe străzi și curțile blocurilor de locuit:
- În autorizația de construcție este menționată reparația capitală a străzilor, iar în proectul Drumuri urbane Reabilitarea străzilor și trotuarelor, crearea locurilor de parcare și modernizarea iluminatului public stradal, este desemnată construcția parcărilor stradale, deci conținutul autorizației și al proectului este diferit. De ce sînt date informații incomplete și contradictorii între aceste documente?
- din punct de vedere al bunurilor publice. Conform Legii cu privire la proprietate strazile fac parte din proprietatea de stat, specificul carea este ca este un bun colectiv, public, utilizat in comun
- Bunurile Publice sînt bunuri colective ale locuitorilor municipiului Chișinău, care aparțin tuturor cetățenilor pentru care cetățenii plătesc impozite, BP fiind administrate de Primăria localității. Bunurile private aparțin totalmente cetățenilor care au dreptul de prprietate asupra lor prin cumpărare sau moștenire. Posesorii de vehicole sînt responsabili personal pentru achizițiile sale. Direcția generală de transport public prin însuși denumirea sa este responsabilă de transportul public (troleibuzele, autobuzele, minibuzele, taxi) in timp ce posesorii de automobile trebuie să fie responsabili pentru propriile sale automobile private.
- încălcarea echității sociale – posesorii de autombile dețin extra-drepturi, de a avea parcări la scară, față de toți ceilalți călători, majoritatea cărora circulă în transport public, în timp ce ei circulă cu transport privat deservit de parcări publice. Cînd se vorbește despre cineva că are EXTRA-FACILITĂȚI, vrasăzică există – cei, de la care aceste drepturi au fost luate și anume – pietonii. A fost încălcată egalitate în drepturi. Chestiunea deficitului de parcări este necesar să fie realizată în AVANTAJUL TUTUROR CATEGORIILOR SOCIALE. Necesitățile șoferilor privați în parcări trebuie satisfăcute fără a lipsi pietonii de spațiul pietonal, ci prin satisfacerea intereselor tuturor părților. Este necesar elaborarea unui nou proect care să fie destinat construcției parcărilor specializate, transportului privat, parcări multietajate, parcări la subsol, etc.. Fiecare clădire în curs de construcție ar putea rezerva primele două-trei nivele parcărilor.
- din punct de vedere al DESERVIRII, transportul urban ar putea fi divizat în două categorii mari: 1) deservirea populației (autobuze, troleibuze, minibuze, taxi) 2) autoservire (automobile private) Altfel zis, transportul public este destinat pentru a-i servi pe alții, iar transportul privat – pentru autoservire. Posesorii de autombile private în caz dacă-și utilizează vehicolul pentru transportarea pasagerilor, contra bani (minibuzele, taxi) – face parte din prima categorie, iar dacă utilizează autombilul în scopuri individuale – fac parte din a doua categorie. Deservirea automobilelor private se face după punctul doi, autoservire. Construcția parcărilor stradale publice pentru deservirea automobilelor private este injustă pentru că deservirea automobilelor private este preocuparea personală a posesorilor acestor automobile.
- din punct de vedere al protecției vieții, pietonii sînt mult mai fragili în comparație cu vehicolele, construite din metal greu ce se mișcă în viteză (60-200km/oră) , în caz de coliziune dintre automobile si pietoni, ultimii sînt în pericol de traumatizme corporale, și pierdere a vieții, deci pentru a evita asta, pentru PROTECȚIA tuturor, pietonii și vehicolele circulă pe străzi separate, cu prioritate pentru pietoni, aceștea fiind mai fragili.
6.din punct de vedere al valorii intrisece – oamenii au valoare inestimabilă în comparație cu vehicolele, în cazul respectiv este invers, trotuarele destinate pietonilor sînt oferite vehicolelor, în detrimentul pietonilor și al soferilor care folosesc parcările în calitate de locuri de păstrare, în timp ce ei ieșind din vehicole redevin pietoni. Deci, spațiul pietonal este redus la jumătate pentru plasarea vehicolelor staționante, deși este necesar să fie acordată prioritate pietonilor, oamenilor față de autombile.
7. din punct de vedere al condiției sociale, Majoritatea pietonilor au condiții sociale mai joase comparativ cu posesorii de automobile. Situația respectivă este dictată de situația social-economică dificilă ce a determinat diferențierea salariară accentuată între diferite categorii profesionale și un număr mare de șomeri. Prioritate se acordă categoriilor sociale care au un nivel de viață mai jos, pentru că ceilalți au mai multe posibilități financiare să-și satisfacă necesitățile de trai.
Deosebirile între Rețeaua de Transport Public (TP), și Transportul Privat(TPR) sînt: – 1) TransportulPublic – circulă pe rute fixe cu stații fixe, Tr.PRivat – direct la destinație 2)Tr.Public – transportului public circulă doar pe unele dintre străzi, TPRivat – circulă pe toate străzile aduce pînă la scară 3) TP – ai parte de aglomerație, statul în picioare TPR – sezi cum dorești în propria ta mașină 4) Călătorii – o parte din drum de la stație călătorii o parcurg pe jos – ploi, frig, ghețuș, gropi, mai nou – trotuare înguste PRivații -se deplasează doar în automobile, unde este – cald-pe timp de iarnă rece-pe timp de vară, direct la destinație 5. O parte din drumul pe care privații îl parcurg cu auto, pietonii îl parcurg pe jos. Pietonii fiind ființe vii mai obosesc mergînd, spre deosebire de automobile. Deci, ei au nevoie de condiții reconfortante de mers: pavaj regulat, drumuri spațioase fără aglomerație si stresuri din cauza îmbulzelii, bănci pe margine pentru odihnă, zone verzi și copaci pentru armonizarea cu natura.
Pentru ca să aibă condițiile de circulație pe care le are un privat călătorii publici au posibilitatea de comanda taxi, care este de 10 ori mai scump. Puțini își pot permite un astfel de serviciu. Majoritatea populației se deplasează în transportul public sau pe jos . Este injust să li se ia pe de asupra din spațiul pietonal ce le aparține pe drept .
8. din punct de vedere numeric pietoni sînt mult mai mulți iar posesorii de automobile – mai puțini. Nici chiar șoferii nu rămîn în parcări, care sînt locuri de păstrare. Șoferii ies din parcări și se alătura pietonilor. Spre exemplu, dacă într-o secțiune de stradă, între două străzi tranversale, sînt parcate 100 de automobile. Timp de o zi în această stradă se deplasează inevitabil mult mai mulți pietoni să zicem, cel puțin 1000 de pietoni pentru că pietoni sînt mai mulți si pentru că ei sînt în trecere, iar automobilele sînt staționante. Este injust că o sută de automobile staționante crează dificultăți în circulație, stres, mediu poluat pentru o mie de pietoni. Prioritate se acordă majorității numerice.
9. din punct de vedere istoric. Trotuarele pietonale sînt constituite istoric de mai bine de 100 ani. Au fost construite special pentru pietoni, cu scopul de comoditate în circulație. Parcările stradale au apărut cu mai puțin de 9 ani în urmă, pînă atunci au fost interzise. Prioritate li se acordă celor care au vechime de timp.
10. din punct de vedere al funcției și configurației sale în codul circulației rutiere este scris că funcția străzilor este CIRCULAȚIA, iar funcția parcărilor este staționarea vehicolelor deci sînt funcții contrare. Nu este recomandabil construcția parcărilor pe trotuare pentru că împiedică circulația pietonilor si a transportului și crează situații accidentale si aglomerație. Fiecare obiectiv trebuie să fie utilizat în conformitate cu funcțiile sale.. Dacă sînt utilizate contrar funcțiilor sale asta provoacă dezordinea si cauzează infracțiuni.
.Din punct de vedere arhitectural toate localitățile sînt formate din 1.terenuri statice– în care circulația cetățenilor este limitată: cladiri, curti si terenuri vaste destinate adunarilor populare, comertulii si sportului, și 2.terenuri de circulație: Strazile au specificul de a fi lungi si inguste si sint destinate CIRCULATIEI! Transporta populatia de la o destinatie la alta. Parcarile sint complet statice, destinate stationarii autovehicolelor. Deci, construirea parcarilor stradale trebuie facute din contul acestor terenurilor statice. Astfel si soferii si automobilele sint in siguranta
11. din punct de vedere a definiției, termenul de bulevard presupune o arteră de circulație principală de importanță social-administrativă ce are trotuare pietonale mai largi în comparație cu celelalte străzi, ceia ce nu înseamnă că celelalte străzi trebuie să fie ocupate de automobile care blochează întreg trotuarul. Automobilele trebuie să fie plasate în parcări specializate.
12. construcția pistelor de bicicliști pe trotuare sînt ilegale, pentru că pe lăngă faptul că trotuarele au fost micșorate în două, bicicletele sînt mecanizme de locomoție și trebuie să fie plasate pe carosabil, dar separat de vehicole, de preferat, ar fi necesar ca o parte din străzi să fie destinate circulației bicicletelor.
13. din punct de vedere al numărului populației numărul populației a crescut de 30 ori, deci, respectiv a crescut si numărul pietonilor, iar dimensiunile trotuarelor invers sînt în reducere? Dimensiunile trotuarelor ar trebui să fie cel puțin așa cum au fost de pe cînd au fost construite.
14. din punct de vedere al sănătății, reducerea zonelor verzi și tăierea copacilor duce la scăderea calității aerului respirat lipsit de elemente chimice vegetale, deși se știe că aerul este necesitate vitală, fără respirație viața nu este posibilă, la fel și natura. Contactul cu natura reduce stresul psihic și încarcă cu vitalitate pentru că Natura nu cunoaște stări psihice negative, este in echilibru energetic constant.
15. din punct de vedere al Regulamentului circulației rutiere: parcările stradale crează situații de accidentare cu vehicolele în circulație. Cîtăm din art.41, 2) Mersul cu spatele este interzis în intersecţii , ) în locurile în care vizibilitatea drumului este mai mică de 100 m, cel puţin într-o direcţie, dacă conducătorul vehiculului nu este ajutat de o persoană aflată în afara vehiculului; și art. 98, (e) Pe autostrăzi este interzis: e) mersul cu spatele Autovehicolele parchează si demarează în contrasens cu circulația vehicolelor în autostradă, pentru că virează si demarează sub un unghi la fel ca atunci cînd virează la intersecție, fiind agravată de faptul că demararea se face cu spatele, ceia este și mai periculos si este interzis de art. 98(e). Demararea cu spatele în autostradă este periculasă pentru că vizibilitatea este blocată de autovehicolele parcate pe lateral si pentru că distanța între spatele vehicolului și autovehicolele din stradă este mică ceia ce porvoacă multe motive de accidentare.
16. pămîntul este un organizm viu dotat cu gîndire și simțire. Acoperirea pămîntului cu asfalt si tăierea copacilor pereclitează emisia energiei terestre – aerul – fără de care nu este posibilă viața ființelor si a naturii. Planeta are nevoie de o circulație liberă a energiei terestre, cît mai multe zone verzi în urbe.
17. parcările stradale trebuie să fie scurte si TEMPORARE. Există parcări specializate si parcări stradale. Parcările specializate sînt construite în terenuri speciale, respectă toate condițiile de păstrare ale vehicolelor, inclusiv protecția de fenomene atmosferice și furturi. Parcările stradale construite în stradă nu pot fi altfel decît temporare, destinate unor necesități de moment. De asemenea aceste parcări nu trebuie să ocupe toată lungimea de strazi, ci doar o mică parte, destinată necesităților de moment a automobiliștilor. În toate celelalte cazuri posesorii de automobile ar trebuie să utilizeze parcări specializate. Dar în prezent este invers. Șoferii își parchează atomobilele în stradă pe toată ziua și apoi circulă prin tot orașul, in timp ce locul ocupat de automobile ar fi putut fi al unor pietoni, copii, adulți, al unor copaci, a unor zone verzi. Pentru parcări de lungă durată este necesar automobilele să fie plasate în parcări specializate.
18. Parcările stradale nu acoperă necesitățile soferilor în parcări. Ocupă cel care ajunge primul. Doar parcările specializate sînt în măsură sî acopere toate necesitățile în parcări. O singură parcare multietajată ar putea acoperi toate necesitățile de parcări într-un cartier.
. Automobilele sînt proprietăți private scumpe. O mare parte din populație nu-și poate permite astfel de achiziții. Dar imaginați-vă ce s-ar întîmpla dacă într-o bună zi va fi bunăstare generală și toți oamenii vor avea automoobile. Numărul lor va fi atît de mare încît va fi imposibilă circulația pe drumuri din cauza ambuteiajelor. Va fi nevoie probabil plasarea lor în afara orașului și deplasarea cu bicicletele si transportul public.
19. înlocuiți parcările stradale cu parcurile stradale. Oamenii sînt organizme vii si pentru a supraviețui au nevoie de contactul cu a natura. În oraș oamenii s-au înconjurat cu obiecte: asfalt, trotuare, clădiri, aer poluat, azotat si nori care blochează lumină solară vie și o înlocuesc cu cea refractată. Deci, oamenii sînt aproape unicelele organizme vii în oraș și riscă să se transforme si ei în obiecte. Este necesar să fie create cît mai multe posibilități de contact cu natura. Automobilele trebuie puse în locuri de păstrare discrete. Un om merge în parc în mediu o dată pe lună. Dar toți oamenii merg zilnic pe străzi. Contactul cu natura si pămînul viu neacoperit de asfalt, este vital pentru sănătate. Pentru sănătatea populației urbane este necesar de reconstituriea mediului natural, benzi verzi pe lateral, copaci.
20.din punct de vedere al practicii internaținale – fercvența de răspîndire a parcarilor stradale în majoritatea statelor lumii nu poate constitui un argument pentru construcția acestora pentru că legalitatea acestora este evaluată din punct de vedere al normelor juridice ci nu al frecvenței de răspăndire. Spre exemplu, si sportul de lupta este practicat in toata lumea desi din punct de vedere penal este ilegal încalcă art. 24 din Constituție și art. 150-151 din Codul penal, etc….
Temeiuri de drept – acțiunea este intemeiată pe dispozițiile articolelor 3, 16, 19, 25 al. (3) și (4), ar. 26 din Legea conteciosului administrativ nr. 793-XIV din 10. 02.2000, art. 166-167, Cod de procedură civilă.
Drept urmare celor spuse,
cer
Admiterea acțiunii.
Respectarea exactă a Autorizației de construcție emisă la data de 28.11.2016 privind reparațiilor capitale a bd. Ștefan cel Mare și Șfînt. Interzicerea continuării construcției parcărilor stradale.